WEKO3
アイテム
看護大学における小児看護学実習の指導方法の検討 : 重症心身障害児施設見学実習での学習内容の分析
https://doi.org/10.18883/johcu.0101.08
https://doi.org/10.18883/johcu.0101.084dcedcfb-4d3c-4678-befc-05a2eed8503b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護大学における小児看護学実習の指導方法の検討 : 重症心身障害児施設見学実習での学習内容の分析 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Examination of teaching methods during pediatric nursing theory study in university of nursing : Analysis of students’ learning at institutions for people with severe motor and intellectual disabilities | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 重症心身障害児施設 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小児看護学実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生の学び | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | institution for people with severe motor and intellectual disabilities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pediatric nursing theory study | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | student learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18883/johcu.0101.08 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,重症心身障害児(以下,重症児)施設の1日見学実習における学生の学びを分析し,今後の小児看護学実習のあり方を検討することを目的とした。見学実習後の学生のレポートを質的に分析した結果,【重症児(者)の特徴の理解】【重症児(者)が生活する環境の理解】【重症児(者)とのかかわり方】【重症児(者)に必要な看護援助】【家族への看護支援】【看護観の深まり】という6つのカテゴリーが抽出された。記述内容の分析から,学生が「実際に目にしたこと」は,指導者の「説明内容」が加わることにより,学生の印象に強く残ることが示唆された。学生が,「目にしたこと」と「説明されたこと」から考え,学生が意識的に学びに変えることができるよう,教員と指導者の教育的かかわりが必要である。さらに,重症児(者)や家族と実際にかかわり,学生が体験の中から自ら悩み学ぶことのできる実習方法の検討が必要である。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The objectives of this study are to analyze what the students learned from the study visit to institutions for people with severe motor and intellectual disabilities (“severe people” hereafter) and to examine future methods for pediatric nursing theory study.Based on qualitative analysis of student reports after the study visit, six categories were identified: understanding of characteristics of severe people; understanding of living environment of severe people; relation with severe people; nursing support to severe people; nursing support for family members; and development of views on nursing.Through analysis of descriptions, it was suggested that students were likely to have a strong impression of what they observed firsthand when the guide provided an explanation. It is necessary for faculty members and guides to give educational approaches to students so that students can reflect and learn consciously from what they observed and provided explanations. In addition, it is important to investigate practical methods that allow students to have firsthand contact with severe people and family members and enable them to learn from those experiences. | |||||
書誌情報 |
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation 巻 1, 号 1, p. 65-74, 発行日 2015-05-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21886032 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40020545631 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 492.925 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 報告 | |||||
言語 | ja |