ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 広島都市学園大学子ども教育学部紀要
  3. 6巻1号

高校生の減災学習を支える授業デザイン : 教師に対するインタビュー調査によるリフレクションを手がかりとして

https://hcu.repo.nii.ac.jp/records/131
https://hcu.repo.nii.ac.jp/records/131
44767884-6cb1-4fd8-8393-aeddce19de25
名前 / ファイル ライセンス アクション
foce.0601.002.pdf foce.0601.002.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-14
タイトル
タイトル 高校生の減災学習を支える授業デザイン : 教師に対するインタビュー調査によるリフレクションを手がかりとして
言語 ja
タイトル
タイトル Lesson Design for High School Students Learning Disaster Reduction : Using Reflection of Interview with Teacher as Clue
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 減災学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 ユニバーサルデザイン
キーワード
主題Scheme Other
主題 教材観
キーワード
主題Scheme Other
主題 多職種連携
キーワード
主題Scheme Other
主題 家庭科教員
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 disaster reduction learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 universal design
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 view of teachig materials
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 interprofessional relations
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 home economics teachier
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 冨田, 道子

× 冨田, 道子

ja 冨田, 道子

ja-Kana トミタ, ミチコ

Search repository
小谷, 教子

× 小谷, 教子

ja 小谷, 教子

ja-Kana コダニ, ノリコ

Search repository
TOMITA, Michiko

× TOMITA, Michiko

en TOMITA, Michiko

Search repository
KODANI, Noriko

× KODANI, Noriko

en KODANI, Noriko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 香川県内の高校1年生を対象に,家庭基礎の授業内で2年にわたって減災教育プログラムを試行した。とりわけ,2年目の授業後の自由記述では,共生・人の多様性の視点から様々な避難所設計提案がなされており,1年目とは違う手ごたえや減災授業の深まりを感じた。そこで本研究では,生徒の減災学習への深い理解と共生・多様性の視点に立った避難所 の設計を支えていたものは何かを明らかにするために,教師へのインタビュー調査を試みた。その結果,①UD授業とつながる減災授業の設定,②生徒に減災学習の目的が理解できるよう身近な話題やリアルに捉えられる教材の準備,③教師の豊かな教材観とそれを支えた教師・研究者・各種専門家との連携,④自由に発言できる学習環境が整った上で授業が実施され,協働学習がなされたことで,生徒の学びあい,育ちあいが実現したと捉えた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 We have tried the disaster reduction education program for two years in the basic home economics classes for the first year high school students in Kagawa Prefecture. Especially in the questionnaire surveys taken in their second year of the program, they seemed to give suggestions on shelter designs from the point of coexistence and human iversities. These were good reactions from the students which were different from the ones we received in their first year, and we felt they understood the program more deeply. In this study, therefore, we have tried the interview of teachers in order to find out what brought about the favorable outcome. As a result, we came to a conclusion that the students have successfully received the disaster reduction education helping each other and have improved themselves through the program in which: disaster reduction learning classes leading to UD lessons are prepared; familiar examples and teaching materials are provided allowing students to think disasters more realistically; teachers have a wealth of ideas about teaching materials, and interprofessional relations between teachers, researchers and specialist of each special field which support the ideas are established; and a learning environment is prepared where students freely express their opinions.
書誌情報 広島都市学園大学子ども教育学部紀要
en : Bulletin of Hiroshima Cosmopolitan University Faculty of Childhood Education

巻 6, 号 1, p. 17-28, 発行日 2019-09-30
出版者
出版者 広島都市学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189163X
権利
権利情報 (C)広島都市学園大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 369.3
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 375.54
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:42:02.258105
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3