WEKO3
アイテム
臨床実習における理学療法学生の自己評価としての 成果に関する意識調査
https://doi.org/10.18883/johcu.0301.04
https://doi.org/10.18883/johcu.0301.04987addbf-fbd5-46ea-92e5-515268ecf0e0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 臨床実習における理学療法学生の自己評価としての 成果に関する意識調査 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Physical therapy students’ perception of the outcome of clinical clerkship | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理学療法士養成校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 臨床実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意識調査 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リッカート尺度 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vocational college of physical therapist | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | clinical clerkship | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-evaluation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attitude survey | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Likert-scale questionnaire | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18883/johcu.0301.04 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,臨床実習における学生の自己評価としての成果の意識調査を行うことで,学生の特徴に合わせた個別教育のための示唆を得ることとした。対象は,全ての臨床実習を終了した4年制理学療法士(PT)養成専門学校最終学年の学生34 名であった。臨床実習全体の成果より,対象者を成果大群と成果中群に分類できた。リッカート尺度による具体的成果の比較では,介入知識,介入技術,評価知識,評価技術,PT 志向,職場就職志向の6項目で有意差が認められた。自由記述では,成果大群では,理学療法の思考過程を理解できたことに成果を感じていた。一方,成果中群でこれらの内容を記述した者はおらず,コミュニケーションを含めた患者との接し方に成果を感じた者が多かった。成果中群では理学療法の知識や技術の習得が不十分であり,理学療法プロセスの理解が深まらず,臨床実習の成果が一般的な対人関係の構築にとどまっていたことが示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aimed to investigate physical therapy students’ perception of the outcome of clinical clerkship. The subjects were 34 physical therapy students who had completed their vocational college’s clinical clerkship program. They were divided into two groups according to the overall outcome of their clinical clerkship: big-outcome group (BOG) and medium-outcome group (MOG). By comparing the specific outcomes of the two groups based on a Likert-scale questionnaire, it was found that the BOG experienced bigger outcomes than the MOG with regard to intervention skills, intervention knowledge, evaluation skills, evaluation knowledge, and motivation to become a physical therapist. According to the semi-structured questionnaire, many students in the BOG experienced the outcome of understanding a physical therapist’s thought process. On the other hand, in the MOG, no student experienced this outcome, although many students experienced it while attending to patients. In the MOG, students did not adequately acquire the knowledge and skills of physical therapy, so they did not experience the outcome of understanding a physical therapist’s thought process. | |||||
書誌情報 |
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation 巻 3, 号 1, p. 41-47, 発行日 2017-05-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21886032 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 498.14 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 報告 | |||||
言語 | ja |