WEKO3
アイテム
学年進行に伴う看護学生の看護師イメージおよびキャリアコミットメントの変化
https://doi.org/10.18883/johcu.0201.06
https://doi.org/10.18883/johcu.0201.064921ac16-36cb-459b-8281-1233d547b93f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学年進行に伴う看護学生の看護師イメージおよびキャリアコミットメントの変化 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Changes in nursing students’ image of a nurse and their career commitment as they progress through academic years | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護師イメージ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | キャリアコミットメント | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | image of a nurse | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | career commitment | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18883/johcu.0201.06 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,看護系大学生の看護師イメージとキャリアコミットメントについて学年による特徴や経年的変化について検討することを目的とした。A看護系大学の学生を対象として 2013 年と 2014 年の2回,同一対象者に自記式質問紙調査を行い,看護師イメージおよびキャリアコミットメントについて学年毎に2年間の比較を行った。看護師イメージの外観的要素は3学年ともに前年度より低下し,専門的職業要素において3年生は2年生よりも変動値が大きかった。またキャリアコミットメントにおいては情緒的因子が2年生と3年生で低下し,計算的因子と規範的因子の変動値は2年生が3年生や4年生より大きかった。 学生は専門的な学習や実習において現実的な厳しさに直面していく。入学早期から看護を学ぶレディネスを持たせる十分な関わりが必要であり,早期の実習の中で看護を学ぶ意欲を高める教育的工夫が重要である。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aims to review the image of a nurse held by nursing students and their career commitment, with a focus on academic year specific characteristics and chronological changes. Study subjects were year 2-4 students in a university nursing program. A questionnaire survey was conducted twice, in 2013 and 2014, covering the same subjects. Comparisons were made between the two years for each academic year, concerning the nursing students’image of a nurse and in their career commitment. In all three academic year levels, the external elements in their nurse image declined compared to the previous year. In the professional elements, the third year group showed larger changes than the second year group. In terms of their career commitment, the affective factors declined in the second year group as well as in the third year groups, while the calculative factors and the normative factors showed larger changes in the second year group than those in the third year group or the fourth year group. The students face the harsh reality of practice through professional learning and practical learning. Full commitment is necessary from an early stage, soon after program enrollment, to facilitate the students’ readiness to learn nursing. Therefore, innovative teaching becomes important to raise the morale of students to learn nursing through practical training in the early stages. |
|||||
書誌情報 |
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation 巻 2, 号 1, p. 55-64, 発行日 2016-05-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21886032 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 492.9 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 報告 | |||||
言語 | ja |