WEKO3
アイテム
特別支援学校教員の養成段階における 性教育の専門性向上に関する検討:大学教員を対象としたアンケート調査の結果より
https://doi.org/10.18883/johcu.0101.01
https://doi.org/10.18883/johcu.0101.0124da0ee2-19b1-4154-9741-0aba3714269c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 特別支援学校教員の養成段階における 性教育の専門性向上に関する検討:大学教員を対象としたアンケート調査の結果より | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Examination about teacher specialization improvement of sexuality education in the training stage of the special needs education school teachers:Close as a result of questionary survey for university teachers | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 性教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員の専門性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員養成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特別支援教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sexuality education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teacher specialization | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teacher training | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | special needs education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18883/johcu.0101.01 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,教員の養成段階において,障害児に対する性教育の専門性の向上がどのように図られているのかの現状を明らかにした。また,今後の発展の方向を探ることを目的に実施した調査の結果を示した。そして,性教育に関する専門性とは,教員が性教育に限らず習得することを求められる一般的な専門性を土台としつつ,教員自身のセクシュアリティへの気づきと性に対する偏見の払拭,性教育を教えるという教員の立場に立った専門的な見識であると指摘した。その上で,まずは「性教育の考え方」,ひいてはその中心的概念であるセクシュアリティについて教員養成段階で伝えていくことが必要だと指摘した。また,そのためには,教員免許制度全体の見直しが必要であるとともに,障害児の性教育に関する理論研究の広がり・深まりと大学教員自身の知識・理解の深まりが必要であることを指摘した。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this study, I clarified the present conditions that how improvement of teacher specialization of sexuality education for children with disabilities was planned in a teacher training stage. In addition, I showed the result of the investigation that I carried out for the purpose of feeling the direction of the future development. As a result, with teacher specialization about sexuality education, I pointed out that I was based on the general teacher specialization. And I pointed out that it was wiping off of the prejudice for the nature, judgment for sexuality education if the mind to sexual impulse of teacher oneself included it. With that in mind, I pointed out that at first what I conveyed about sexual impulse that was the central concept of “the way of thinking of sexuality education” for a teacher training stage was ecessary. In addition, therefore I pointed out that a review of the whole teacher’s license system was necessary. I put it together and pointed out that the expanse of the theory study on sexuality education for children with disabilities, deepening were necessary.Furthermore, I pointed out that knowledge of university teachers oneself, deepening of the understanding were necessary. | |||||
書誌情報 |
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation 巻 1, 号 1, p. 5-12, 発行日 2015-05-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21886032 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40020545466 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 378 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 原著論文 | |||||
言語 | ja |