WEKO3
アイテム
女子学生の性意識・性行動に着目して : 大学における「セクソロジー」の授業の効果
https://doi.org/10.18883/johcu.0101.04
https://doi.org/10.18883/johcu.0101.04e649ba21-69a2-430b-ad6a-713c4b4d630c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 女子学生の性意識・性行動に着目して : 大学における「セクソロジー」の授業の効果 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Focusing on sexual consciousness and sexual behavior of female university students : an effect of “Sexology” in the university | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | セクソロジー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 女子学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 性意識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 性行動 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sexology | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | female university students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sexual consciousness | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sexual behavior | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18883/johcu.0101.04 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,大学におけるセクソロジーの授業の意義を、女子学生の性意識や性行動の揺れや変容から明らかにすることにある。セクソロジーの双方向型授業を試みたところ,次のことが明らかとなった。第1に,学生は性の科学的な知識を身につけ,性に対する主体的な姿勢の大切さと,それが相手を尊重することにつながることを理解できた。第2に,学生は性に関する正確な言葉や概念を獲得することで,自分の気持ちを相手に伝えることができるようになった。第3に,学生は性の授業のなかで,「自分はどう生きたいのか」を自問自答する作業を行っていた。第4に,家庭生活や仕事上ではジェンダーバイアスのない学生であっても,一度セクシャルな場面になると,性別に関わりなく,それらに縛られる現実があることにも気づくことができた。これらのことから大学におけるセクソロジーの授業が学生に一定の効果をもたらすことを期待できると捉えた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aims to identify the significance of “sexology” in the university curriculum and changes in sexual consciousness and behavior among female university students. As a result of holding an interactive class on sexology, I identified the following factors:(1) The classes helped the students acquire scientific knowledge on sexuality and recognize the importance of independently protecting one’s mind and body. Moreover,such knowledge helped them understand the importance of respecting other people’s feelings.(2) Learning accurate terminology and views of sexuality helped the students express their feelings more clearly.(3) During the class, the students asked themselves the question “How do I want to live my life?”.(4) The class helped the students realize that even those without gender bias in housework or the workplace may have gender bias in sexual situations, regardless of their sex.These results suggest the effectiveness of providing classes on Sexology at universities. | |||||
書誌情報 |
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation 巻 1, 号 1, p. 29-39, 発行日 2015-05-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21886032 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40020545510 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375.49 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 報告 | |||||
言語 | ja |