ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 広島都市学園大学子ども教育学部紀要
  3. 7巻2号

多様性を包摂するノルウェーの学校教育方針と理念:家庭科・家政教育の手がかりとして

https://hcu.repo.nii.ac.jp/records/129
https://hcu.repo.nii.ac.jp/records/129
53ad6c97-9187-43a0-a9c8-17b3e79fbd2e
名前 / ファイル ライセンス アクション
foce.0702.004.pdf foce.0702.004.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-14
タイトル
タイトル 多様性を包摂するノルウェーの学校教育方針と理念:家庭科・家政教育の手がかりとして
言語 ja
タイトル
タイトル Norwegian School Education Policy and Philosophy Embracing Diversity: As a Clue for Home Economics Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 共生
キーワード
主題Scheme Other
主題 多様性
キーワード
主題Scheme Other
主題 人権
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 高等教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 coexistence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 diversity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 human rights
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 higher educat
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 冨田, 道子

× 冨田, 道子

ja 冨田, 道子

ja-Kana トミタ, ミチコ

Search repository
小谷, 教子

× 小谷, 教子

ja 小谷, 教子

ja-Kana コダニ, ノリコ

Search repository
松岡, 依里子

× 松岡, 依里子

ja 松岡, 依里子

ja-Kana マツオカ, ヨリコ

Search repository
石垣, 和恵

× 石垣, 和恵

ja 石垣, 和恵

ja-Kana イシガキ, カズエ

Search repository
TOMITA, Michiko

× TOMITA, Michiko

en TOMITA, Michiko

Search repository
KODANI, Noriko

× KODANI, Noriko

en KODANI, Noriko

Search repository
MATSUOKA, Yoriko

× MATSUOKA, Yoriko

en MATSUOKA, Yoriko

Search repository
ISHIGAKI, Kazue

× ISHIGAKI, Kazue

en ISHIGAKI, Kazue

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,2017年にノルウェー研究視察で入手した学校教育に係る資料『基本原則-基礎教育の理念と方針』及び『小学校教員養成大学カリキュラム』について,共生・多様性の視点から内容を検討することにある。2つの資料のうち,ノルウェーの小学校から高校で適用されている『基本原則-基礎教育の理念と方針』は,日本における学習指導要領の性質をもったものであることが推察される。その内容からは,教育の土台に人権思想,多様性への理解があることが確認できた。加えて,ノルウェーが協働,対話,傾聴の機会をあらゆる場面に設定するなかで,違いを受け入れ,それを理解できる人を育成しようとしていることも捉えることができた。さらに,『小学校教員養成大学カリキュラム』では,大学教育の全科目にジェンダー,平等,多様性の視点が底流していること,また,学生の専門性を高めるために,多様性理解のための教育が継続的・長期的に行われていることが確認できた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to examine from a viewpoint of coexistence and diversity the contents of the following materials concerned with school education, which were obtained while visiting Norway in 2017: The Basic Principles - The Ideas and Policies of Fundamental Education and The University Curriculum to Train Elementary School Teachers.Among the two materials, The Basic Principles - the Ideas and Policies of Fundamental Education applied from elementary school through high school in Norway seemed to have similar characteristics to Japanese Courses of Study. Its contents present that Norwegian education is based on the understanding to the concept of human rights and diversity. They also show that Norway actively tries to nurture people to accept and understand the differences among them by providing them in every situation the opportunities to cooperate with, to talk with and to listen to others.Furthermore, The University Curriculum to Train Elementary School Teachers revealed that viewpoints of gender, equality and diversity underlie every subject of the university education and that the continuous and long-term education aiming to understand diversity has been given to students to enhance their expertize.
書誌情報 広島都市学園大学子ども教育学部紀要
en : Bulletin of Hiroshima Cosmopolitan University Faculty of Childhood Education

巻 7, 号 2, p. 35-43, 発行日 2021-03-26
出版者
出版者 広島都市学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189163X
権利
権利情報 (C)広島都市学園大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 372.3894
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:43:07.202458
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3