WEKO3
アイテム
国語教育思想史の検討:メディアという視点から
https://hcu.repo.nii.ac.jp/records/152
https://hcu.repo.nii.ac.jp/records/1521d5544e1-d33e-4eb8-b769-2b3c9a47013c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 国語教育思想史の検討:メディアという視点から | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | メディア | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 国語教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教育思想 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 歴史 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 理解と表現 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Media Literacy education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | History of Educational Ideas | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | History | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Understanding and Expression | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
著者 |
瀧口, 美絵
× 瀧口, 美絵
× TAKIGUCHI, Mie
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 子どもの理解と表現に影響を与える国語観は,どのように形成されていくのか。近世の教育論を例に挙げてみると,子どもの国語観を下支えしている価値観や考え方は,それぞれの職業,身分,階級,年齢など,子どもたちを取り巻くコミュニティーや生活環境によって差異があると考えられる。では,子どもの人間形成・国語観の形成には,国語科という教科を越えた子どもの言語生活環境の差異とそのコミュニティーにみられる教育がいかに関与しているのか。また,それぞれのコミュニティーや生活環境が生み出す価値観や考え方は,いかにして国語観を形成しているのか。本稿では,近世の教育論を例に挙げ,生活コミュニティーの違いにおける国語観の一端を明らかにし,現代の子どもの国語観に影響を与える思想がいかなるものかを検討し,描出してみたい。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | How did Japanese people develop the language ideas which has some influences to children’s comprehension and expression? In the early modern period in Japan, any values and thoughts which backed up such language ideas were varied according to their parents’ vocation, class, age and which communities and life environments they belong. Then, how do language life environment and education in their community engage in developing children and their language ideas? Or, how each values and thoughts elucidated by each community and life environment develop children’s language ideas? In this paper, discussing early modern Japanese educational thoughts, something is clarified as follow. 1) the language idea vary according to children’s belonging community, 2) There would be important educational thoughts that has any critical influence on developments of children’s language ideas. | |||||||||||
書誌情報 |
広島都市学園大学子ども教育学部紀要 en : Bulletin of Hiroshima Cosmopolitan University Faculty of Childhood Education 巻 3, 号 1, p. 43-52, 発行日 2017-03-25 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2189163X | |||||||||||
権利 | ||||||||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||
主題 | 375.8 |