WEKO3
アイテム
看護大学生の社会的スキルと状態・特性不安の関連:学年別と性別の比較
https://doi.org/10.18883/johcu.0401.02
https://doi.org/10.18883/johcu.0401.022d4ef391-e3cd-4394-9277-adb99fa82c37
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
johcu.0401.02.pdf (890.2 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護大学生の社会的スキルと状態・特性不安の関連:学年別と性別の比較 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Relationship between nursing college student’s social skills and state-trait anxiety:Comparison by grade and gender | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会的スキル | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STAI | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social skill | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18883/johcu.0401.02 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
後藤, 満津子
× 後藤, 満津子× 石﨑, 文子× 中井, 芙美子× 村木, 士郎× 藤原, 理恵子× 小泉, 千恵子× 高橋, 尋子× 松脇, 喜久美× GOTOH, Mitsuko× 石﨑, 文子× NAKAI, Fumiko× MURAKI, Shiro× FUJIWARA, Rieko× KOIZUMI, Chieko× TAKAHASHI, Hiroko× MATSUWAKI, Kikumi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,学年進行に伴う看護学生の対人関係の社会的スキルについて状態・特性不安の関連及び変化について学年別と性別を比較検討することにより,看護学生のヘルスプロモーションの課題を明らかにすることである。研究方法は,看護大学生 444 名を対象に社会的スキルと日本版 STAI(状態・特性不安検査,以下 STAI とする)により状態・特性不安を調査し,関連を検討した。その結果,大学生の社会的スキルと不安は有意に関連があり,社会的スキルと不安が関連していることが明らかとなった。また,学年により社会的スキルに差があることも明らかとなった。社会的スキルの向上は,自己肯定感低下によって,課題が達成できないストレスを軽減し,新たな課題への挑戦や学習意欲の向上につながっていくと考えた。学年や学生の特性に応じた社会性向上への支援の必要性が示唆された。学年間の交流を促進する機会を設け,学習や実習での経験を語ることにより学習への動機づけとしていくことが必要であると考える。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify the health promotion problem of nursing students by analyzing the relationship between the social skills they acquire as they progress through academic years and state-trait anxiety, regarding different school year and gender. We surveyed 444 nursing college students regarding social skills and state-trait anxiety based on the STAI and examined the relationship. As a result, university students’ social skills and anxiety were significantly related and it became clear that social skills and anxiety are related and that social skills differed depending on the grade. Improvement of social skills reduces stress and low self- esteem caused by the inability to achieve a task. It also leads to experiencing new tasks and increased motivation. It suggests that the necessity of supporting social improvement according to grade and student characteristics. It would be beneficial to set up opportunities to promote exchange between grades and to improve motivation for learning by sharing experiences in learning and practical training. | |||||
書誌情報 |
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation 巻 4, 号 1, p. 19-23, 発行日 2018-05-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21886032 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 492.9 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 492.926 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 報告 | |||||
言語 | ja |