ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成
  3. 2巻1号

成人看護学実習前・後における学生が感じるストレス感情と不安状態の実態

https://doi.org/10.18883/johcu.0201.02
https://doi.org/10.18883/johcu.0201.02
30107312-53c5-42f0-8a97-1b7ab2a0bfbc
名前 / ファイル ライセンス アクション
johcu.0201.02.pdf johcu.0201.02.pdf (1.7 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2023-03-14
タイトル
タイトル 成人看護学実習前・後における学生が感じるストレス感情と不安状態の実態
言語 ja
タイトル
タイトル Investigation of the stressful feelings and anxiety of students before and after adult nursing training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 成人看護学実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 ストレス感情
キーワード
主題Scheme Other
主題 不安状態
キーワード
主題Scheme Other
主題 STAI
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 adult nursing training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 stressful emotions
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 anxiety
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 STAI
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.18883/johcu.0201.02
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 重岡, 秀子

× 重岡, 秀子

ja 重岡, 秀子

ja-Kana シゲオカ, ヒデコ

Search repository
池本, かづみ

× 池本, かづみ

ja 池本, かづみ

ja-Kana イケモト, カヅミ

Search repository
石﨑, 文子

× 石﨑, 文子

ja 石﨑, 文子

ja-Kana イシザキ, フミコ

en ISHIZAKI, Fumiko


Search repository
片岡, 健

× 片岡, 健

ja 片岡, 健

ja-Kana カタオカ, ツヨシ

Search repository
SHIGEOKA, Hideko

× SHIGEOKA, Hideko

en SHIGEOKA, Hideko

Search repository
IKEMOTO, Kazumi

× IKEMOTO, Kazumi

en IKEMOTO, Kazumi

Search repository
石﨑, 文子

× 石﨑, 文子

ja 石﨑, 文子

ja-Kana イシザキ, フミコ

en ISHIZAKI, Fumiko


Search repository
KATAOKA, Tsuyoshi

× KATAOKA, Tsuyoshi

en KATAOKA, Tsuyoshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,成人看護学実習前・後のストレス感情と不安状態の実態についての調査結果から,臨地実習に臨む看護学生に対する指導上の示唆を得ることを目的とした。A大学看護学科で成人看護学実習を受ける3年次生全員(107 名)のうち,同意が得られ有効回答が得られた 84 名(女 64 名,男 20 名)を研究対象とした。調査内容は,ストレス感情評価は鹿大版 CSQ17 項目と実習ストレッサー 14 項目,不安状態調査は STAI を用いた。ストレス感情(CSQ 得点)の比較では,実習前は脅威の感情,挑戦の感情,有害の感情の順に高かったが,実習後は脅威の感情のみ有意に軽減した(p=0.003)。不安状態(STAI)の比較では,状態不安は実習前 61.0 ± 9.22,後 47.6 ± 12.35 で実習後に明らかに低下し(p<0.001),特性不安は実習前・後で有意差は認めなかった。ストレス感情と不安状態の相関ではストレス感情と状態不安で強い正の相関がみられた(rs=0.587,p<0.001)。今の気持ちの内,実習前で最も多かった項目は「申し送り,報告ができない」16 名,実習後は「実習は身体が疲れる」24 名であった。これらの結果から,成人看護学実習は急性期や周手術期,終末期などの医療現場で看護実践を提供するため,ストレス感情や不安状態を示す得点が高くなっていた。そのため,臨地実習前からの基礎的知識の向上や技術演習等を充実することが重要であることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The present study aimed to obtain an insight into providing necessary instructions for nursing students participating in clinical training, by investigating their stressful feelings and anxiety before and after adult nursing training.Methods: Of the third-year students receiving adult nursing training from the school of nursing of one university, 84 students (64 females and 20 males) who had provided consent and effective answers participated as subjects in the present study. To assess the subjects’ stressful feelings, we used 17 items of the Kagoshima University version of the CSQ, and 14 items of the Training Stressor Scale. To assess the subjects’ anxiety, the STAI was used.Results: A comparison of stressful emotions (CSQ score) revealed that, before the training, the score for the feeling of fear was the highest, followed by the scores for the feelings of challenges and harm; however, after the training, only the score for the feeling of fear significantly decreased (p=0.003). A comparison of anxiety (STAI score) revealed that, the score for state anxiety decreased from 61.0±9.22 points before the training to 47.6±12.35 points after the training (p<0.001). No significant difference was noted in the score for trait anxiety before and after the training. A strongly positive correlation existed between stressful feelings and state anxiety (rs=0.587, p<0.001). In response to a question asking about the subjects’current feelings,“Being unable to make necessary reports and/or hand over necessary information to their counterpart” was the most common answer (n=17) before the training, and “Tired of having to participate in training” was most commonly reported (n=24) after the training.Conclusion: Subjects showed high scores for stressful feelings and anxiety due to their nursing practice in various medical settings (e.g., acute-phase, perioperative, and terminal settings) during adult nursing training. The study results suggest that it is important to develop nursing students’ basic knowledge, and provide seminars aimed at improving their skills from before clinical training.
書誌情報 広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成
en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation

巻 2, 号 1, p. 17-26, 発行日 2016-05-01
出版者
出版者 広島都市学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21886032
権利
権利情報 (C)広島都市学園大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 492.9
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 492.926
見出し
大見出し 原著論文
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:42:24.230864
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3