WEKO3
アイテム
作業療法学生の社会参加と社会交流技能の関係
https://doi.org/10.18883/johcu.0501.07
https://doi.org/10.18883/johcu.0501.072b892e95-4285-4183-a671-49501a3d0455
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 作業療法学生の社会参加と社会交流技能の関係 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Relationship between social participation and social interaction skills in occupational therapy students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作業療法学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会参加 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会交流技能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会交流評価( ESI) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | occupational therapy student | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social participation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social interaction skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Evaluation of Social Interaction (ESI) | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18883/johcu.0501.07 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 作業療法学生の社会参加と社会交流技能の関係を明らかにすることを目的に,作業療法学専攻の大学生3年次生,4年次生85名を対象に,質問紙による社会参加に関する調査および社会交流技能に対するKiSS-18を用いた主観評価ならびに社会交流評価(ESI)を用いた観察による客観評価を行った。36名から質問紙およびKiSS-18の回答が得られ,23名にESIを実施できた。社会参加に関する質問紙とKiSS-18,ESIの全調査を実施できたのは22名であった。KiSS-18ならびにESIにおいて,アルバイトを経験した学生は,していない学生よりも社会交流技能が有意に高かった。所属した集団において,イベントや活動のとりまとめを経験した学生は,その他の役割を経験した学生よりも,社会交流技能が有意に高かった。KiSS-18合計点とESIの結果には高い相関関係があった。社会活動や集団における役割が,作業療法学生の社会交流技能にとって重要であるという示唆が得られた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | To clarify the relationship between occupational therapy students’social participation and social interaction skills,we conducted a questionnaire survey on the former,and subjective and objective assessments of the latter based on KiSS-18 scores and observation using the Evaluation of Social Interaction (ESI) scale,respectively.Among the 85 third- or fourth-year university students specializing in occupational therapy,36 responded to the questionnaire,and filled out the KiSS-18 sheet.The ESIbased observation was feasible with 22.Students with experience of working part-time showed significantly higher KiSS-18 scores than those without such experience.Similarly,students with experience of playing roles that require advanced social interaction skills,such as group leaders,event/activity managers,and negotiators,showed markedly higher social interaction skill-related scores.There was a strong correlation between the total KiSS-18 score and ESI-based observation results,suggesting the importance of playing roles in social activities and groups for occupational therapy students to improve their social interaction skills. | |||||
書誌情報 |
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 en : Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : Health Sciences and Human Formation 巻 5, 号 1, p. 37-47, 発行日 2019-05-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島都市学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21886032 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)広島都市学園大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 498.14|494.78 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 報告 | |||||
言語 | ja |